maandag 23 september 2013

Achtertuin-party's

Het is maandagmiddag en bijna het einde van mijn Amerika-reis. Sinds enkele dagen ben ik weer in Austin bij Simone. Ik kan terugkijken op een mooie maand vol muziek, aardige en bijzondere mensen en een interessante cultuur. Afgelopen week toch nog de kans gehad om een paar optredens te doen. Zaterdag bij de " Backgarden Barn Houseparty". Dat was voor Nederlandse begrippen een bijzonder gebeuren: zo'n tweehonderd mensen, die zich cerzamelen in de achtertuin van Liane, een vrouw van rond de veertig met het hippiebloed nog volop stromend in de aderen. Een echt hippie-feestje werd het. Voornamelijk veertig-plussers, maar ook wel jongere stellen en een hoop kinderen, die zich vermaken met barbeque, kletsen, eten, drinken en live-muziek. De avond was niet alleen gewoon een gezellige bijeenkomst van gelijkgestemden. Er werd ook geld ingezameld voor een muziekproject op basisscholen in de buurt. Eerst een soopt open podium, waar ik zelf en later ook met Simone een aantal nummers kpn brengen. daarna een R&R-band, die de dansvloer vanaf de eerste maat vol deed lopen.
Vrijdagavond had Simone iets dergelijks georganiseerd in haar eigen achtertuin, als een soort afscheidsfeestje voor mij. Ze heeft net als Liane, een podium in de achtertuin, kompleet met spots en ruimte genoeg voor publiek. Het werd een prachtig feestje, met veel muzikanten, profs en amateurs, maar allemaal erg goed. Een aantal van hen kende ik al, anderen nog niet. Roy, Gary, Richard, Simone, Todd, Steve, Michael en nog een paar. Onbekende namen voor ons, maar daarom niet minder goed. Het draaide uit op een sessie met wisselende bezetting, waar het plezier vanaf spatte en het overige publiek vermaakte zich uitstekend. Ik heb het al vaker gezegd, maar iedere keer valt me weer op hoeveel geweldig goede muzikanten hier rondlopen en hoe gemakkelijk men met elkaar speelt.

Dit soort feestjes kunnen bestaan, omdat iedereen zijn eigen eten en drinken meebrengt - wat wij vroeger al een "Amerikaanse fuif"  noemden - en vaak nog wat extra's, zodat er cilinair volop te genieten valt. Enige minpunt vrijdagavond was het weer. De regen viel met bakken uit de hemel, zodat het feestje zich voornamelijk binnen afspeelde en onder het dak van een grote partytent. De sfeer leed er niet onder; integendeel!

Tussen de bedrijven door heb ik ook een paar nummers geschreven, waar ik straks thuis aan verder kan werken. Al met al een inpirerende reis en ik zit stiekem al een beetje te broeden op mogelijkheden om volgend jaar weer te gaan. Dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens terug back home. Groeten uit Amerika!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten