maandag 16 september 2013

de Mississippi Delta

Een paar uur geleden aangekomen in  Natchez. Een 'klein'  dorp aan de oever van de Mississippi, zo'n 250 km ten noord-oosten van New Orleans. Gisteren afscheid genomen van Fairhope, de geweldige muziek en sfeer daar en van Jimmy Lee; ondertussen een echt goede vriend geworden. Gelukkig hebben we de kans gehad om veel samen te spelen en hij was net als de vorige keer een gids in dit land vol muziek. Gistermiddag samen gespeeld en daarna heb ik nog een kleine cursus mondharmonica spelen van hem gehad. Ook liet hij me nog wat typische 'delta-blues' trucjes zien op de gitaar. Een raar idee om daarna afscheid te nemen. "See you next year....or maybe later..."

Hoe dan ook, nu zit ik zo'n beetje in zijn geboorteland. Hij is geboren in de delta van de Mississippi en dus letterlijk opgegroeid met de cultuur en muziek van deze streek. Het was een mooie rit hier naar toe: zo'n 500 km door een glooiend landschap, soms een beetje als Toscane, dan weer moerassig, maar vooral lieflijk, met mooie houten boerderijen in de schaduw van prachtige bomen. Onderweg passeerde ik enkele staatsgrenzen: van Alabama naar Mississippi, dan een stuk door Louisiana en het laatste stuk weer Mississipi. De wegen hier zijn rustig en het is relaxt rijden. Slaperige dorpjes, waar de armoede duidelijk te zien is en soms kilometers alleen maar bos. Daar tussendoor ook enorm protserige buitenhuizen van mensen, die het duidelijk beter hebben...

Op de radio in de auto zoek ik meestal echte countrymuziek. Als je even doorzoekt, vind je zenders met elke muzieksoort, die je maar wilt. Van supersentimentele smartlappencountry tot snoeiharde rock, metal en trash. Om de zoveel kilometers wordt de ontvangst te slecht en zoek je weer wat anders. Al met al hoor je zo enorm veel.

Vandaag werd het nieuws onderbroken door het bericht van een massale schietpartij in Washington. Waarschijnlijk 13 doden en een hoop gewonden.... Meteen ook de discussie over het wapenbezit, alhoewel de aandacht gelukkig eerst wel naar de slachtoffers ging. Zojuit hier in Natchez kwam ik in een oude kroeg terecht, waar de tap vol zat met mannen, die het over een ding helemaal eens waren: goed dat de 'son-of-a-bitch- zelf ook dood was... Niks over het wapenbezit etc etc. Hier in het zuiden is het bezit van je eigen wapens volkomen normaal en ik kreeg niet het idee, dat er ook maar iemand was, die hier iets aan zou willen veranderen.

Natchez is een erg mooi dorp, heb ik ondertussen gezien. Ik heb een kamer op de bovenste verdieping van een hotel, met een prachtig uitzicht over de rivier. Links van mij zo'n typisch Amerikaanse stalen brug naar de overkant. Daar begint Louisiana weer. Daar ergens dichtbij is het 'Delta Blues Museum'.  Hier dichtbij is ook een 'Native Indian Village', vertelde iemand. Genoeg te doen dus morgen.

Vanavond op zoek naar een tent met live-muziek. Die zijn er echter op maandagavond niet veel, zag ik. Maar goed, morgen weer een dag. Groeten uit Amerika!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten