vrijdag 6 september 2013

Opera in de taxi

Woensdag 4 september weer on the road, na een geweldig leuke week in hot Austin. Op m'n gemak gereden naar Lafayette, een wat kleinere, maar voor muziekliefhebbers heel bekende plaats in Louisiana. Ruim 600 km oostelijk van Austin. Na de drukte van de grote stad is het op de autobaan lange tijd rustig. Lekker rijden zo, een echt 'on-the-road'  gevoel. Onderweg niet alleen zon, maar ook een stevige onweersbui. Ik stop bij een soort camping, aan een mooi meertje. Veel vakantiegangers zijn hier niet. De meeste campers die hier staan zijn eigenlijk trailers, erg groot voor Nederlandse begrippen. En de bewoners zijn niet op vakantie, maar wonen hier permanent. Vaak door armoede gedwongen hier terechtgekomen, in de middle of nowhere. Op veel plekken langs de weg zie je van dit soort nederzettingen.
Op weg naar het oosten kom ik langs Houston. Een enorme stad, Zeker een kilometer of 60 zit je in de drukte van deze metropool. Als ik de stad eindelijk achter me laat, kom ik in een file terecht. Ergens verderop is een 'major accident' gebeurd,  zo waarschuwen borden boven de weg. Het levert een klein uur vertraging op. Maar ik heb geen haast en op de radio is heerlijke country. De grootste muzieksoort hier. Het klinkt allemaal behoorlijk stevig en het rockt lekker. Alleen de teksten zijn als vanouds Henk Wijngaard-style...

Lafayette

Lafayette is klein voor Amerikaanse begrippen, maar behoorlijk groot voor mijn gevoel. Het heeft een universiteit en dat maakt het beslist een leukere plaats. Veel alternatieve 'hang-outs' en veel cultuur. Geen hoogbouw en mooie oude houten huizen met veranda's onder breed uitwaaiende eikenbomen. Het centrum is redelijk compact, maar mijn hotel is toch nog een kilometer of 3 uit het centrum. Ik heb geen zin meer in autorijden en ga lopend de stad in en eet en drink wat in een klein cafe. Daarna met een taxi terug. De chauffeur weegt zeker 200 kilo en past maar net achter het stuur van zijn toch best grote auto. Hij is erg vriendelijk en nieuwsgierig. Hij had graag net als ik willen reizen om beroemde plaatsen in Europa te bezoeken. Hij is namelijk operazanger, maar helaas werkeloos en dus rijdt hij nu taxi.
Als ik terugkom zijn een paar gasten van het motel aan het barbecuen. Blijkbaar wonen meerdere gasten hier langere tijd. 's morgens vertrekken ze al vroeg en zijn veelal pas tegen een uur of 7 terug. De meesten sluiten zich meteen op in hun kamer achter de tv. Dit clubje zorgt voor wat gezelligheid.
Ik drink een biertje op de veranda voor m'n kamer en lees dat er in het cafe hiernaast een band speelt: de "Old String Theory" Ik ga kijken, maar het is niet erg leuk: een trio met gitaar, banjo, mandoline en viool. De zanger zingt wel, maar zo, dat je 'm niet hoort. Hij lijkt erg verlegen. Niettemin is er veel applaus na elk nummer. Sympathiek, het publiek hier.

Zwembad

Als ik terugkom ontdek ik dat er een zwembad is op de binnenplaats. Heerlijk. Een oudere man en zijn vrouw zijn de enige badgasten. We kletsen wat over hun familie en natuurlijk muziek. Hij geeft me een paar namen van lokale helden, die ik beslist moet gaan zien. Ik ben benieuwd.

's Avonds laat een mailtje van Simone uit Austin: er is daar een heftig onweer en de stroom is uitgevallen. Dat betekent ook geen airco en zo. Ik hoop voor haar, dat het niet te lang gaat duren... Amerika is meteen terug in de middeleeuwen als zoiets gebeurt. Hoewel: in Nederland is het niet meer veel anders, weet ik...Wat een land.... Groeten uit Amerika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten